Hammaslääkärikäynti – hyvä kokemus?

Hammaslääkärikäynti - hyvä kokemus?
Mitä tunteita hammaslääkäri herättää?

Voiko hammaslääkärikäynti olla hyvä kokemus? Mikä merkitys hammaslääkärillä ja hoitajalla on asiakkaan kokemuksessa? Kuinka erityisherkkä kokee hoitotapahtuman?

Loppuvuodesta yksi hammas alkoi oireilla. Ensin tuntui vain vähän aralta, kunnes särky muuttui kokoaikaiseksi jomotukseksi ja edelleen piinalliseksi tuskaksi.

En yleensä tarvitse särkylääkettä usein, mutta hampaan takia jouduin syömään sitä jatkuvasti eikä se aina edes tuntunut auttavan. Söin särkylääkettä kolmessa viikossa reilusti enemmän kuin yleensä koko vuoden aikana.

Kävin hampaan takia päivystyksessä useamman kerran. Ei löytynyt syytä kivulle, vaikka tutkittiin, avattiin, kuvattiin, mietittiin ja pähkäiltiin. Tuntui turhauttavalta; olin aivan loppu kivun takia, niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta mitään syytä ei tuntunut löytyvän. Eläminen epävarmuudessa kivun kanssa, tietämättä mikä on vialla ja kuinka kauan pitää vielä kipua sietää, oli todella kuormittavaa.

Sitten eräällä käynnillä hampaasta löytyi ohut halkeama, ja syy alkoikin selvitä. Syynä narskuttelun aiheuttama halkeaminen, jonka vuoksi hammas oli menossa kuolioon. Vihdoin syy, vihdoin päästään hoitamaan hammasta ja lopettamaan tämä jatkuva kipu!

Asuinpaikkani mukaisesti käyn Laukaan terveysasemalla hammaslääkärillä. Olen käynyt siellä lähes koko ikäni, koska olen muutamaa vuotta lukuunottamatta ollut aina laukaalainen. Aina hoito on ollut hyvää, siinä ei ole ollut mitään valittamista.

Päivystyskäynneillä hammaslääkärit vaihtelivat, ja kaikki olivat kyllä ammattitaitoisia ja osaavia. Mutta syy, miksi haluan kirjoittaa käynneistäni, on aivan ihanan hammaslääkärin ja hoitajan löytyminen tämän kaiken tuskan keskellä!

Kun pääsin hammaslääkäri Sirja Virtasen ja hänen työparinsa Tilda Linjaman hoitoon, olin pelosta, tuskasta, särkylääkkeistä, unettomuudesta ja syömättömyydestä johtuen niin loppu, että vain tärisin ja itketti. Hoitotuolissa maatessani pelkäsin, etten pysy tuolilla, niin kovasti tärisytti. Mutta halusin vain, että kipu loppuu: tehkää mitä vain, kunhan ei enää satu!

Olen tavannut Sirjan ja Tildan tämän saman hampaan hoidon vuoksi nyt useamman kerran. Ja joka kerta minut kohdataan rauhassa, kiireettä, kysyen miten on mennyt. Hoitohuoneessa leijailee rauha ja otteissa näkyy varmuus ja asiantuntemus. Katseessa levollisuus ja läsnäolo. Tulen kuulluksi ja ymmärretyksi.

Siinä samalla, kun olin hoidettavana, katsoin lääkärin ja hoitajan yhteistyötä. Ihailin kuinka saumatonta ja varmaa kaikki oli, ja kuinka rauhassa kaikki tapahtui. Huolella ja kiireettömästi tehden. Ja jokaisessa työvaiheessa minulle kerrottiin mitä tullaan tekemään ja miltä hammas näyttää.

On erittäin tärkeää, että tuollaisessa tilanteessa, kun asiakas on todella heikoilla, hänet kohdataan avoimesti ja rauhallisesti, turvallisuutta luoden. Varsinkin erityisherkälle, joka kokee kaiken muutenkin vahvemmin kuin vähemmän herkät, ja tyypillisesti haluaa etukäteen tietää ja varautua siihen mitä on tapahtumassa.

Koska erityisherkät ovat vahvasti yhteydessä ympäristöönsä ja aistivat muiden ihmisten tunnetilat herkästi, voi oma pelko, jännitys ja hermoston ylivirittyneisyys kohota ahdistuneisuuteen saakka, mikäli esimerkiksi hoitohenkilökunta on kiireistä, väsynyttä, jännittynyttä tai stressaantunutta.

Sama tapahtuu myös päinvastaisessa tilanteessa: erityisherkkä rauhoittuu, kun ympäristö on rauhallinen, ja jännitys, pelko sekä ylivirittyneisyys laskee, kun ympärillä olevat ihmiset luovat olemuksellaan turvaa ja varmuutta. 

En tiedä millä tavalla hoitohenkilökunnalle koulutetaan asiakkaan kohtaamista. Ehkä koulutus on nykyään parempaa tämän asian tiimoilta, ja ollaan tunnistettu se, että todella monella on hammaslääkäripelko.

Mutta tärkeintä asiakkaan kohtaamisen ja asiakaskokemuksen näkökulmasta katsottuna on kuitenkin se, mitä ei voi koulussa oppia. Halu ja motivaatio auttaa ihmisiä sekä asiakastyöhön sopiva persoonallisuus mahdollistavat positiivisen hoitokokemuksen ja pelkojen hälvenemisen.

Toivon kovasti, että sekä kohtaamani lääkäri että hoitaja tuntevat olevansa oikealla paikalla työelämässä juuri nyt. Koska siltä se asiakkaan näkökulmasta näyttää ja tuntuu.

Rauhalta

Asiantuntijuudelta

Varmuudelta

Turvallisuudelta

Luottamukselta

Voiko hammaslääkärikäynti olla hyvä kokemus? Kyllä voi!

Erityisherkkyyteen voi tutustua lisää yhdistyksen sivuilla: https://www.erityisherkat.fi/

Ja Eulaalian sivuilla: https://www.eulaalia.fi/erityisherkkyys/

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *